استراتژی معاملاتی ده روزه برای تریدرهای مبتدی
استراتژی معاملاتی ده روزه برای تریدرهای مبتدی

اگر شما به تازگی فعالیت خود را در تریدینگ آغاز کرده اید این استراتژی ها را مد نظر قرار دهید.

موضوعاتی که در این مقاله عنوان می شود عبارتند از:

  1. دانش قدرت است
  2. سرمایه اختصاص دهید
  3. وقت بگذارید
  4. با کم آغاز کنید
  5. از سهام ارزان دوری کنید
  6. زمان انجام معاملات
  7. کاهش سفارشات محدود
  8. در مورد سود معاملات واقع بین باشید
  9. خونسرد باشید
  10. یک برنامه برای خود داشته باشید
  11. چه چیزی معاملات روزانه را سخت می کند
  12. تصمیم بگیرید چه سهمی را چه زمانی خریداری کنید
  13. تصمیم بگیرید چه زمانی سهام را بفروشید
  14. چارت ها و الگوها
  15. چطور حد ضرر مشخص کنید
  16. استراتژی های پایه ای تریدینگ روزانه

تریدینگ روزانه در واقع خرید و فروش دارایی ها در یک روز یا چندین بار در روز است. کسب سود از معاملات کوچک، اگر به درستی انجام شود می تواند یک بازی سودآور باشد. اما برای تازه واردانی که به یک استراتژی هوشمندانه نمی چسبند، می تواند یک بازی خطرناک باشد.

هم اکنون همه کارگزاری ها برای حجم بالای معاملات توسط تریدرهای روزانه مناسب هستند اما بعضی از کارگزاری ها مختص ترید روزانه طراحی شده اند.

کارگزاری های آنلاین Fidelity و Interactive Brokers نسخه های حرفه ای و پیشرفته  از پلت فرم های خود دارند که ابزارهای چارت پیشرفته و توانایی به سرعت وارد کردن و تغییر سفارش های پیشرفته را دارد.

اینجا ما به بعضی از قواعد اساسی تریدینگ روزانه نگاهی می اندازیم و سپس به زمان خرید و فروش، استراتژی های تریدینگ روزانه، الگوها و چارت های اساسی و تعیین حد ضرر می پردازیم.

کلید موفقیت

  • تریدینگ روزانه فقط زمانی سودآور است که آنرا جدی بگیرید و در مورد آن مطالعه کنید.
  • تریدینگ روزانه یک شغل است نه یک سرگرمی، کوشا و باتمرکز و واقع گرا باشید و هیجانی نشوید.
  • اینجا ما برخی از اصول این تریدینگ را آورده ایم تا بدانید چگونه یک تریدر موفق شوید.

1- دانش قدرت است

علاوه بر آگاهی از اصول تریدینگ روزانه، این تریدرها باید از آخرین اخبار بازار سهام و رویدادهای که بر سهام اثرگذارند اطلاع داشته باشند. پس یک لیست از سهم هایی که می خواهید ترید کنید داشته باشید و درباره آن کمپانی ها و بازار کلی تحقیق کنید. اخبار تجارت را رصد کنید و وبسایت های مالی قابل اعتماد را بررسی کنید.

2- سرمایه اختصاص دهید

مشخص کنید چه مقدار سرمایه حاضرید در هر ترید ریسک کنید. بیشتر تریدرها کمتر از یک الی دو درصد حساب خود را در هر ترید به خطر می اندازند. اگر شما یک حساب تریدینگ 40000 دلاری دارید و حاضرید 0.5 درصد آن را در هر ترید ریسک کنید، ماکزیمم ضرر شما در هر ترید 200 دلار است.

3- زمان بگذارید

تریدینگ روزانه نیاز به زمان دارد. به همین خاطر به این نام خوانده می شود. اگر شما زمانتان محدود است بی خیال آن شوید. این پروسه نیاز به تریدری دارد که بازار را رصد کند و فرصت ها را مشخص کند که ممکن است در هر ساعتی از روز پیش بیاید. سرعت عمل کلید موفقیت است.

4- با کم شروع کنید

به عنوان یک مبتدی با یک یا دو سهام آغاز کنید.ردیابی و پیدا کردن فرصت ها با تعداد کمی سهام خیلی آسان تر خواهد بود. اخیرا ترید سهام کسری رایج شده است در نتیجه می توانید مقدار کمتری سرمایه گذاری کنید. به این معنی که اگر سهام اپل در 250 دلار ترید می شود و شما می خواهید فقط 50 دلار بخرید، بسیاری از کارگزاری ها به شما فرصت می دهند یک پنجم یک سهم را خریداری کنید.

5- از سهام ارزان دوری کنید

احتمالا شما دنبال معاملات با قیمت پایین هستید اما از آنها دوری کنید. این سهم ها معمولا غیر قابل نقد شدن هستند. بسیاری از سهام زیر 5 دلار از لیست مبادلات سهام اصلی حذف می شوند و فقط در فرابورس قابل معامله هستند. پس تا زمانی که یک فرصت واقعی پیدا نکرده اید از آنها دوری کنید.

6- زمان انجام معاملات

بسیاری از سفارشات انجام شده توسط سرمایه گذاران و تریدرها به محض اینکه بازار در ابتدای روز باز می شود انجام می شوند که موجب نوسان قیمت ها می شود. یک بازیگر باتجربه ممکن است الگوها را تشخیص دهد و برای بدست آوردن سود به درستی انتخاب کند، اما یک شخص مبتدی بهتر است در 15 الی 20 دقیقه ابتدایی بازار را بررسی کند و حرکتی انجام ندهد. زمان های میانی معمولا کمتر نوسانی هستند و در زمان های پایانی، معاملات را ببندید.

7- کاهش سفارشات محدود

تصمیمم بگیرید چه نوع معاملاتی را وارد شوید و از کدام خارج شوید. شما از سفارشات مارکت استفاده خواهید کرد یا سفارشات محدود؟

وقتی که شما یک سفارش مارکت می گذارید، با بهترین قیمت در دسترس در همان لحظه انجام می شود ولی قیمت را تضمین نمی کند.

ولی یک سفارش محدود، قیمت را تضمین می کند اما انجام شدن معامله را خیر. سفارش محدود به دقت بیشتر ترید کمک می کند که در آن شما قیمت خود را(غیر واقعی نباشد و انجام شدنی باشد) برای خرید و فروش می گذارید.

8- درباره سود واقع بین باشید

یک استراتژی نیازی نیست همیشه برنده باشد تا سودآور در نطر گرفته شود. بسیاری از تریدرها فقط در 50 تا 60 درصد تریدهای خود موفق هستند. به هر حال، آنها بیشتر در تریدهای موفق خود بدست می آورند نسبت به مقداری که در شکست های خود از دست می دهند.

9- خونسرد باشید

زمان هایی وجود دارد که بازار سهام اعصاب شما را آزمایش می کند. تصمیمات شما باید بر اساس منطق باشد نه احساسات.

10- به پلن خود بچسبید

تریدرهای موفق باید سرعت عمل داشته باشند، اما نباید سریع فکر کنند. چرا؟ چون از قبل یک استراتژی تریدینگ مشخص کرده اند و تصمیم گرفته اند با نظم به آن استراتژی متعهد باشند. بسیاری مهم است که شما بجای دنبال کردن سود، فرمول خود را دنبال کنید. اجازه ندهید احساسات بهترین کارایی شما را بگیرد و شما را از استراتژی خود دور کند. تریدرها می گویند: ترید خود را برنامه ریزی کنید و براساس برنامه ریزی خود ترید کنید.

قبل از اینکه به فراز و فرودهای تریدینگ روزانه بپردازیم بیاید دلایلی که چطور تریدینگ روزانه می تواند سخت باشد را بررسی کنیم.

چه چیزی تریدینگ روزانه را مشکل می کند؟

تریدینگ روزانه تمرین زیادی می خواهد و فاکتورهای متعددی وجود دارد که میتواند این پروسه را چالش برانگیز کند. در ابتدا بدانید که شما در این بازار مقابل افراد حرفه ای وارد می شوید. این افراد به بهترین تکنولوژی و ارتباطات در این صنعت دسترسی دارند. پس اگر آنها شکست بخورند برنامه ریزی می کنند تا در نهایت پیروز می شوند.

به عنوان یک سرمایه گذار ممکن است مستعد تعصبات احساسی و فیزیولوژیکی باشید. تریدرهای حرفه ای معمولا قادرند این هیجانات را از استراتژی های خود حذف کنند اما وقتی سرمایه گذاری می کنید این داستان متفاوت خواهد بود.

چه چیزی را چه زمانی بخریم

تریدرهای روزانه سعی می کنند از حرکات دقیقه ای در یک سهم خاص(سهام، ارزها، آتی و اختیار معامله) با لوریج کردن سرمایه زیاد، بهره برداری کنند. یک تریدر روزانه در تصمیم گیری برای موضوعی که در یک سهم باید بر آن تمرکز کنند، به سه چیز توجه می کند:

  1. قابلیت نقد شوندگی به شما اجازه می دهد به یک سهم با قیمت خوب وارد شوید و خارج شوید، برای مثال، تفاوت کم بین قیمت خرید و فروش یک سهم(اسپرد باریک) و لغزش کم یا تفاوت بین قیمت پیش بینی شده یک ترید و قیمت حقیقی آن.
  2. نوسان به سادگی مقیاسی از محدوده قیمتی روزانه مورد انتظار است. محدوده ای که در آن یک تریدر روزانه فعالیت می کند.
  3. حجم معامله مقیاسی از تعداد دفعات خرید و فروش یک سهم در مدت زمان مشخص است که به عنوان میانگین حجم معاملات روزانه شناخته می شود. حجم بالا نشان دهنده علاقه به آن سهم است. افزایش در حجم معامله اغلب نشان دهنده افزایش یا کاهش قیمت است.

وقتی بدانید دنبال چه نوع سهامی هستید(یا دارایی های دیگر)، باید یاد بگیرید چه زمانی وارد یک سهم شوید. ابزارهایی وجود دارند که به شما کمک می کنند از جمله:

  • سرویس های اخبار واقعی: اخبار باعث جابجایی سهام می شود، پس مهم است که اخباری که پتانسیل تغییر سهام را دارند را دنبال کنید.
  • ECN/ قیمت پیشنهادی سطح دو: ECN یا شبکه الکترونیکی ارتباطات، سیستم های کامپیوتری هستند که بهترین قیمت های پیشنهادی خرید و فروش از چنذین شرکت کننده بازار را نمایش می دهند و به صورت اتوماتیک سفارشات را تطبیق و انجام می دهد. سطح دو، یک سرویس اشتراکی است که دسترسی به موقع به سفارشات نزدک(سامانه اعلام خودکار انجمن ملی معامله گران اوراق بهادار که بازار فرابورس آمریکا می باشد) را فراهم می کند، که این سرویس تشکیل شده است از قیمت های پیشنهادی سازندگان بازار که در لیست نزدک و یا در تابلوی امنیتی فرابورس هستند.
  • چارت کندل استیک روزانه: کندل استیک ها آنالیز خام حرکات قیمت هستند.

شرایطی را که در آن شما وارد یک موقعیت خرید و فروش سهم می شوید را مشخص و یادداشت کنید. “خرید در روند صعودی” به تنهایی مشخص کننده نیست. گاهی اوقات بدین شکل بیان کردن واضح تر است و می توان آنرا آزمایش کرد: “وقتی که قیمت بالاتر از خط روند یک الگوی مثلثی برود، درست جایی که یک روند صعودی از مثلث پیشی بگیرد(حداقل قبل از شکل گیری مثلث، یک نوسان رو به بالای بزرگتر و یک نوسان رو به پایین بزرگتر)بر روی چارت دو دقیقه ای در دو ساعت ابتدایی ترید روزانه.

وقتی که شما مجموعه مشخصی از قوانین ورود را داشته باشید، چارت های بیشتری را بررسی می کنید تا ببینید آیا آن شرایط هر روز ایجاد می شوند یا خیر( با در نظر گرفتن اینکه شما می خواهید هر روز ترید کنید) و غالبا یک حرکت قیمتی در جهت پیش بینی شده ایجاد نمی کند. اگر چنین است، شما یک پتانسیل نقطه ورود برای یک استراتژی دارید و سپس نیاز دارید زمان خارج شدن را ارزیابی کنید.

چه زمانی بفروشیم؟

راه های مختلفی برای بردن در یک موقیعت وجود دارد، مثل حد سود و حد ضرر متحرک. حد سود رایج ترین روش موجود است، یعنی کسب سود در یک سطح از پیش تعیین شده. برخی استراتژی های رایج قیمت عبارتند از:

اسکالپینگ(Scalping):

یکی از محبوب ترین استراتژی ها است. این استراتژی فروش درست بعد از اینکه یک ترید سود آور می شود است. حد سود به این صورت ترجمه می شود: “تو در این معامله سود کردی!”

فیدینگ یا حذف(Fading):

فیدینگ یعنی فروش سهام بعد از حرکت صعودی سریع. این استراتژی بر اساس این فرضیات است:

(1) وضعیت اشباع خرید دارند.

(2) خریداران زود هنگام آماده سود کردن هستند.

(3) خریداران موجود ممکن است بترسند.

اگرچه این استراتژی ریسک دارد اما می تواند خیلی سودآور باشد. در اینجا قیمت هدف وقتی است که خریداران دوباره وارد خرید می شوند.)

محورهای روزانه(Daily Pivots):

این استراتژی سود کردن از نوسان های روزانه سهام است، بدین صورت که در پایین تر قیمت روز خریداری می کنید و در بالاترین قیمت روز می فروشید.

مومنتوم(Momentum):

این استراتژی شامل ترید کردن براساس اخبار منتشر شده یا پیدا کردن روندهای قوی با حجم های بالا است. یک نوع از تریدر مومنتوم بر اساس اخبار منتشر شده خرید می کند و در روند قرار می گیرد تا زمانی که نشانه هایی از معکوس شدن روند ببیند. نوع دیگر موج قیمت را محو می کند و برای آن قیمت هدف وقتی است که حجم معاملات شروع به افزایش می کند.

در بیشتر موارد، شما می خواهید از یک سهم بیرون بیایید به خاطر اینکه با توجه به حجم و ECN/سطح دو می بینید که علاقه به آن سهم کاهش پیدا کرده است. سود مورد هدف

چارت هاو الگوهای ترید روزانه

برای تعیین لحظه درست خرید یک سهم، بسیاری از تریدرها از این موارد استفاده می کنند:

  • الگوهای کندل استیک، شامل کندل دوجی و پوششی
  • آنالیز تکنیکال، شامل خط ها و مثلث های روند
  • حجم کاهشی یا افزایشی

تعداد زیادی کندل استیک وجود دارد که تریدر روزانه می تواند بر اساس آن نقطه ورود به سهم را مشخص کند که اگر به درستی استفاده شود الگوی معکوس دوجی( که در تصویر زیر زرد رنگ شده است) یکی از معتبرترین الگوهاست.

الگوی معکوس دوجی
الگوی معکوس دوجی

دنبال الگویی با این شکل با چندین تایید باشید:

  1. در ابتدا، یک حجم اسپایک(حرکت شارپی صعودی یا نزولی در بورس)  را پیدا کنید که نشان دهنده حمایت تریدرها در این سطح است. این مورد می تواند هم در کندل دوجی باشد هم در کندل هایی که فورا بعد از آن ظاهر می شوند.
  2. دنبال حمایت قبلی در این سطح قیمتی بگردید. برای مثال، قیمت پایین یا بالای قبلی روز.
  3. در نهایت، به موقعیت دو توجه کنید، که نشان دهنده همه سفارشات باز و سایز سفارشات است.

اگر این سه مرحله را دنبال کنید می توانید تشخیص دهید که آیا احتمال دارد که دوجی یک تغییر روند واقعی دهد و بتوانید یک موقعیت بدست بیاورید.

آنالیزهای سنتی چارت ها هم می توانند هدف سود را برای خروج از یک سهم مشخص کنند. برای مثال، ارتفاع یک مثلث در پهن ترین قسمت به نقطه شکست مثلث اضافه می شود( برای یک شکست صعودی) یعنی نقطه ای که در آن سود می کنید.

چگونه در تردینگ روزانه ضررها را به حداقل برسانیم؟

تعیین حد ضرر
تعیین حد ضرر

یک دستور حد ضرر برای محدود کردن ضرر در یک سهم طراحی شده است. برای یک موقعیت خرید، یک حد ضرر می تواند زیر مقدار پایین اخیر قرار بگیرد، یا برای یک موقعیت فروش، بالاتر از مقدار بالای اخیر. همچنین می تواند براساس نوسان باشد.

برای مثال، اگرقیمت یک سهم 0.05 دلار در دقیقه تغییر می کند، ممکن است شما یک حد ضرر 0.15 دلار را تعیین می کنید و به سهم فرصت می دهید که در آن نوسان داشته باشد قبل از اینکه به سمت مسیری که شما پیش بینی کرده اید برود.

دقیقیا مشخص کنید چگونه ریسک ترید را کنترل می کنید. مثلا در مورد یک الگوی مثلثی، حد ضرر می تواند 0.02 دلار کمتر از میزان نوسان کاهشی اخیر یا 0.02 زیر الگو باشد.( 0.02 دلار اختیاری است).

یک نمونه استراتژی مشخص کردن دو حد ضرر است:

  1. یک حد ضرر فیزیکی در قیمتی که برای شما قابل تحمل است. یعنی بیشترین مقدار پولی که قادر به از دست دادنش هستید.
  2. یک حد ضرر ذهنی که در آن معیارهای شما در زمان ورود به آن سهم نقض می شود. این یعنی وقتی که ترید به صورت غیر منتظره تغییر جهت می دهد شما از سهم خارج می شوید.

 

اگر شما تصمیم به خروج از یک سهم می گیرید، معیارهای خروج باید به اندازه کافی مشخص و تکرار پذیر و قابل آزمایش باشند. همچنین شما باید ماکزیمم ضرری را که در روز می توانید تحمل کنید را تعیین کنید هم از لحاظ مالی هم از لحاظ ذهنی. هر موقع که به این نقطه رسیدید بقیه روز را دست از معامله بکشید و استراحت کنید. به پلن خود بچسبید. به هرحال فردا هم روز دیگری برای ترید خواهد بود.

وقتی که مشخص کردید کجا وارد سهم شوید و کجا حد ضرر شما است، شما می توانید استراتژی های مخصوص خود را پیدا کنید و ریسک را کاهش دهید.

اگر استراتژی شما در محدوده ریسک شما است پس ترید شما آغاز شده است. سراغ چارت های قدیمی بروید تا زمان ورود به سهم را پیدا کنید، توجه داشته باشید که آیا به حدضرر یا هدف شما برخورد کرده است یا خیر. حداقل پنجاه تا صد مورد از تریدها را با استراتژی خود روی کاغذ یادداشت کنید و بررسی کنید آیا سودده بوده اند یا خیر. اگر سودمند بوده اند با یک حساب دمو ترید خود را بر اساس آن استراتژی آغاز کنید. اگر در یک دوره دو ماهه یا بیشتر سودده بود، با سرمایه واقعی ترید کنید. اگر سودده نبود از ابتدا شروع کنید.

وقتی که شما بر اساس مارجین(قرض گرفتن سرمایه از کارگزار) ترید می کنید در تریدینگ روزانه بسیار آسیب پذیرتر هستید. بنابراین استفاده از حد ضرر در این مورد بسیار حیاتی است.

اکنون که شما برخی از فراز و فرودهای تریدینگ روزانه را می دانید، بیایید به برخی از استراتژی های کلیدی که تریدرهای مبتدی روزانه می توانند به کار ببرند نگاهی بیندازیم.

استراتژی های پایه ای تریدینگ روزانه

وقتی که شما در برخی از تکنیک استاد شدید و استایل تریدینگ شخصی خود را گسترش دادید و مشخص کردید هدف نهاییتان چیست، می توانید از یک سری استراتژی ها استفاده کنید.

روند را دنبال کنید:

هر کسی که روند را دنبال می کند وقتی که قیمت ها در حال افزایش است سهم را می خرد یا وقتی در حال کاهش است آن را می فروشد. این کار با یان فرض انجام می شود که قیمت هایی که به طور مداوم در حال افزایش یا کاهش هستند، همچنان ادامه خواهند داشت.

سرمایه گذاری متقابل:

این استراتژی فرض می کند که افزایش در قیمت ها معکوس خواهد شد. آنها در زمان سقوط سهم آنرا می خرند و یا در زمان افزایش قیمت انرا می فروشند.

اسکالپینگ:

این استایل روشی است که سهامدار با استفاده از فاصله قیمتی کوچک ایجاد شده در عرضه و تقاضا سود می کند. این تکنیک وارد و خارج شدن از سهم در مدت زمان بسیار کوتاه است، در طول چند دقیقه یا حتی ثانیه.

تریدینگ اخبار:

سرمایه گذاران این روش، وقتی اخبار خوبی منتشر می شود می خرند و وقتی اخبار بدی منتشر می شود می فروشند. این قضیه موجب نوسان بیشتر می شود، یعنی سود یا ضرر بیشتر.

حرفه ای شدن در تریدینگ روزانه سخت است. نیازمند زمان، مهارت و نظم است. بسیاری از کسانی که آن را امتحان می کنند شکست می خورند، اما تکنیک های بالا به شما کمک می کند تا یک استراتژی سود ده ایجاد کنید. با تمرین کافی و عملکرد مداوم و ارزیابی، می توانید شانس موفقیت خود را بالا ببرید.